24 uur wakker blijven doe je meestal niet vrijwillig als je de dertig gepasseerd bent en gewoon thuis voor de buis zit. De 24 uurs race van Le Mans wordt daarom ook maar gedeeltelijk gevolgd. Uiteraard heb je bij elke sport en bij elke race een favoriet. Geheel vanzelfsprekend gaat mijn mentale steun inclusief biscuitjes en een biertje naar het Japanse Toyota. En uiteraard ook naar het team met twee auto’s racend in de LMP2-klasse van Jackie Chan DC Racing.
Op het moment van typen rijdt er 1 auto van Jackie Chan DC Racing op de zevende plek in de algemene klassering en een nette tweede notering in de LMP2-klasse. Als team kan je alleen maar trots zijn als een auto het goed doet in een legendarische endurance-race zoals de Le Mans.
In de jaren 90 heeft nog niemand van de film The Fast and The Furious gehoord. Ruim zes jaar voordat Paul Walker en Vin Diesel tuning en racen op het witte doek hebben gebracht, schittert Jackie Chan in de film Thunderbolt. Tuning, racen, politie, een bad guy en Mitsubishi zijn de bekende ingrediƫnten die The Fast and The Furious zes jaar later ook zal gebruiken voor de eerste film.
Jackie Chan rijdt in de film Thunderbolt in diverse opgefokte Mitsubishi’s. De 3000GT/GTO, Lancer Evo 3 en FTO worden op het circuit en op straat tot het uiterste gepushed door Jackie Chan. Wellicht dat de liefde voor racen door de film Thunderbolt is aangewakkerd.
Onbewust denk je tijdens de 24H van Le Mans telkens aan de film Thunderbolt. De tekst onderin die de huidige noteringen laat zien, werkt als een ware sluikreclame. Thunderbolt en de Mitsubishi’s racen door mijn hoofd. Hoe haal je het in je hoofd om met een 200 pk sterke Mitsubishi FTO met V6 te racen tegen een Nissan Skyline R32 GTR? Dat is onbegonnen werk, tenzij je Jackie Chan heet.
Genoeg over Jackie Chan, de Le Mans en Thunderbolt. In 1994 heeft Mitsubishi een droom line-up in de Japanse showrooms. Het vlaggenschip GTO (In Europa 3000GT) krijgt gezelschap van de snelle Lancer Evolution 3, Eclipse en de FTO. De FTO is een sportieve compacte coupe die net wat sportiever is gepositioneerd dan de Eclipse. Waar de Eclipse vooral de Amerikaanse burger tevreden moet houden, is de FTO echt een Japans feestje gebleven.
Alhoewel…. De Britten zijn enorm dol op de FTO. Mitsubishi Groot-BrittaniĆ« heeft in de jaren 90 liggen te slapen. Veel Engelse bedrijven en particulieren hebben zelf hun droom-FTO over laten komen uit Japan. Na zes jaar wordt de Engelse Mitsubishi importeur wakker en homologeert de Mitsubishi FTO voor de Britse markt. Uiteindelijk worden er meer dan 20.000 FTO’s op Brits kenteken gezet. Niet slecht als je bedenkt dat er slechts 36.805 FTO’s geproduceerd zijn. Dit betekent dat liefst 54% van alle FTO’s aan de overkant van het water rondrijden!
Het is doodzonde dat Mitsubishi geen coupes meer heeft als de 3000GT/GTO, Eclipse en FTO. Met de Eclipse en FTO heeft Mitsubishi zware troeven in huis. In 1999 behaalt Mitsubishi een wereldrecord. Mitsubishi legt in dat jaar maar liefst 2142,3 kilometer af in 24 uur in een elektrische FTO. Hup Mitsubishi, ga terug naar je roots en breng opnieuw de FTO uit, al dan niet met de recordbrekende EV. Wellicht dat Jackie Chan DC Racing naast de LMP2 auto’s ook in de GTE AM of nieuwe klasse kan rijden op de 24H van Le Mans.