Temperaturen van 30 graden en meer doet verlangen naar een zwembad met een ijskoud biertje. Heerlijk in een chloorbad duiken en na afloop in een te kleine kleedhokje je natte zwembroek de vloer kletsnat maken. En dan proberen je boxer droog te houden als je in je boxer stapt.
Wat ook een kleine ruimte is, is de Subaru Vivio. In Nederland kennen wij deze kleine hatchback als drie of vijfdeurs stadsautootje. Met een lengte van 3 meter 29,5 centimeter is de Subaru Vivio maar liefst 30,5 centimeter korter dan een hedendaagse Volkswagen Up. Dat is op een halve centimeter na exact de breedte van een krat bier.
In de jaren 90 is airco in opkomst om tegen de warme zomers te vechten. Het druppelt langzaam maar zeker het C en D-segment in. Aangezien de Vivio in de allerkleinste klasse zit, is airco helaas geen mogelijkheid. En toch kan de Subaru Vivio het ultieme wapen zijn tegen zomerse zomerdagen.
Subaru verwent de Japanse consument met de Vivio T-Top. De Vivio T-Top is niet alleen een kei-car, maar biedt ook diverse mogelijkheden om je eigen ideale dak configuratie samen te stellen. Naast het dak, is ook het achterruit te verwijderen. Hierdoor wordt het targadak binnen een handomdraai een cabriolet met een soort van anti-rollbar.
Als een echte kei-car bezit de Vivio een naar boven afgeronde 660cc motor. Het getal 660 is voor Subaru de inspiratiebron voor de naam. Ontleed het getal 660 en je krijgt een 6, een andere 6 gevolgd door een 0. In Romeinse cijfers is dat VI, VI en 0.
Voor Japanse lui met een bijzondere wansmaak, heeft Subaru de Vivio Bistro. Je zou bijna beweren dat Mitsuoka de Vivio heeft aangepakt. Gelukkig merk je in de Vivio niks van het front van de Vivio Bistro. De 64 supercharged peekaa’s moeten voor een grijns bezorgen bij de bestuurder en eventuele bijrijder. De Vivio is gewoon kei-gaaf!