Voor Honda klinkt het als muziek in de oren. In een week tijd bestellen liefst 65.000 Japanners in september 2013 hun nieuwe Honda Fit, zoals de Honda Jazz genoemd wordt in veel delen van de wereld. Door dit grote succes levert Honda de jongste Jazz pas in de zomer van 2015 in Europa. Om het even in perspectief te zetten. Honda verkoopt in die periode op jaarbasis 120.000 Honda’s in heel Europa. In hun eigen land verkoopt Honda ruim de helft van het Europese totaal in een week tijd. Niet gek dat Honda totaal geen haast maakt om het nieuwe model te leveren in Europa. Hetzelfde geldt ook voor de Honda Vezel, oftewel de Honda HR-V.
De wereld mag in 1981 voor het eerst kennis maken met de Honda Jazz. Buiten Europa maakt de Jazz naam als Honda City. S’werelds meest begerenswaardige optie ooit wordt aangeboden in de Honda City. Op de optielijst van de City staat de Honda Motocompo. De Motocompo past perfect in de bagageruimte van de Honda City/Jazz. Het opvouwbare brommertje weegt 42 kilogram en met 2,5 pk kan je op alle plekken komen in de stad. Een originele City Turbo vinden met bijbehorende Motorcompo is anno 2019 een bijna onmogelijke klus. Helemaal als je een Turbo 2 ‘Bulldog’ met Motocompo zoekt met widebody van Pininfarina. Inderdaad, al in de vroege jaren 80 heeft Honda een auto met turbo op de bestellijst staan.
Na een stilte van 16 jaar trekt Honda in 2001 de naam Jazz weer uit de diepvries. Twee deuren extra in combinatie met veel en slimme ruimte zorgt voor veel bestelorders. In Europa wordt de Jazz vooral gekocht door ouderen, terwijl in Aziƫ de Fit, zoals de Jazz ook wel genoemd wordt, vooral door jongeren bereden. De Magic Seats is een ware Unique Selling Point. Kamerplanten en fietsen kunnen tussen de voorstoelen en omhoog geklapte achterbank vervoerd worden. De Honda Jazz leidt ook het einde in van Autoweeks tevredenheidsonderzoek. Jaar op jaar wint de Jazz de onderzoeken waarna de Autoweek wellicht op verzoek van de sponsoren stopte met de jaarlijkse onderzoeken.
De magische Magic Seats komen terug in de derde generatie Jazz. Van 2007 tot 2014 is de Jazz een ware verkoophit voor Honda. Naast een scherper design komt de Jazz/Fit ook als Hybride en EV op de markt. Het is vooral de Si die heerlijk smoelt met de aangepaste bumpers.
Zoals eerder aangegeven komt de huidige en vierde generatie Jazz/Fit in 2013 op de Japanse markt. Voor de Europese markt sneuvelt de Hybride. De Japanners mogen uiteraard wel zuinig rijden van Honda. Uiteraard ook in deze Jazz weer de welbekende Magic Seats. Sportieve rijders moeten enkele jaren wachten op een sportieve Jazz. Het lange wachten wordt beloond met de 1.5 Sport uit de HR-V. 130 pk en een strakke zesbak moeten de sportieve vaders weer een jeugdige gevoel geven.
Na drie generaties als mix tussen een B-segment hatchback en Mini-MPV gefungeerd te hebben, laat Honda langzaamaan de vijfde generatie Jazz zien. De productie-versie laat Honda pas in Oktober zien tijdens de Motor Show van Tokyo. Geruchten gaan dat de Jazz nu ook de Type-R behandeling krijgt. 220 pk uit de 1.5 pk turbomotor moet genoeg zijn om met Volkswagen Polo GTI’s en Opel Corsa OPC’s te spelen. Maar die koplampen en achterlichten… Terug naar de tekentafel!