Een icoon uit de jaren 90 opvolgen is geen gemakkelijke opgave. Vooral niet als Ayrton Senna’s spirit na een kwart eeuw nog steeds rondom de Honda NSX NA1 hangt. De Japanners hebben gedurende vijftien jaar dat de eerste generatie Honda NSX in productie is geweest, de NSX geperfectioneerd met de NSX-R NA1 en NSX Type-R NA2.
Tegenwoordig moet je meer dan een kwart miljoen neertellen voor een NSX-R uit 1992. Dat is meer dan de huidige NSX NC1 kost in Duitsland. Nederlandse prijzen zijn niet bekend. Honda heeft slechts 8 dealers aangewezen in Europa om de nieuwe NSX aan de man te brengen. Parijzenaren, Monegasken, Londenaren, Zürichers (is dat een bestaand woord?), Padovanen uit Italië en Duitsers met 3 verkooppunten kunnen wel bij hun in hun eigen taal een NSX bestellen bij hun plaatselijke Honda-dealer.
Als Nederlander zijnde is het handig om een Duits woordenboek mee te nemen. De vertaling voor Nederlands kenteken en carbonnen dak moet je alvast opzoeken als je richting Dusseldorf rijdt. Al zou de verkoper in Duitsland jou sowieso vriendelijk uitlachen omdat jij als Nederlander veel meer moet betalen dan mensen in Duitsland.
De prijs voor de belastingen ligt rond de €180.000. Aangezien mijn rekenmachine niet binnen handbereik is, kan ik de exacte Nederlandse prijs niet berekenen. Bijkomend (belasting)voordeel is wel dat de nieuwe Honda NSX zich een hybride mag noemen. Liefst drie elektromotoren helpen de 3,5 liter V6 met twee turbo’s om tot grootse prestaties te komen. Honda communiceert geen officiële 0-100 sprinttijden. Circa 3 seconden wordt er gezegd. De Lamborghini Aventador wordt in ieder geval rauw opgegeten door de Honda NSX. Dat klinkt als sashimi, waarschijnlijk 1 van de weinige Japanse dingen in de NSX NC1.
Dankzij tekeningen van de Deense Michelle Christensen is het voor de Amerikanen in Ohio iets makkelijker om de nieuwe NSX in elkaar te schroeven. De 3,5 liter grote JNC1 motor heeft na een reis van bijna 6400 kilometer vanuit Engeland een prominente plek gekregen achter de bestuurder. Liefst 507 pk levert de benzinemotor van de NSX NC1. Alsof dat niet genoeg is, helpen twee elektromotoren de voorwielen met ieder 36 pk. Een derde elektromotor tussen de motor en 9-traps automaat zorgt voor 48 voodoopeekaas. Een simpel hybride rekensommetje van 507 + 36 + 36 + 48 = 581. Dit getal is het aantal pk’s van de nieuwe Honda NSX. Dat is grofweg 301 pk meer dan zijn voorganger uit de jaren 90.
De nieuwe Honda NSX is nog niet zo succesvol als Honda zelf heeft gehoopt. Het is echter wachten op de NSX Type-R. Wellicht dat die auto beter zal verkopen dan de huidige NSX. Exclusief zal de NSX NC1 echter wel blijven. Dit komt de restwaarde alleen maar ten goede. Denk maar aan de NSX-R NA1 en NSX Type-R NA2 waar maar 483 en 140 exemplaren van zijn gebouwd. Alhoewel het woord restwaarde eigenlijk waardeloos is. Met zo’n auto wil je toch alleen maar rijden en vele liters dinosappen op maken!