Al dertig jaar lang produceert Mazda een tweezits roadster. Onder de namen Eunos Roadster, Miata en MX-5 verovert het altijd achterwielaangedreven autootje de wereld. In een tijdspanne van 27 jaar, bereikt Mazda in 2016 een bijzonder mijlpijl. Met meer dan 1.000.000 geproduceerde exemplaren van de MX-5 mag Mazda zich officieel een miljonair noemen en een feestje vieren.
Dit feestje wordt gevierd met de vierde en huidige generatie Mazda MX-5 ND die sinds 2015 de kopers weer massaal blij maakt. De ND gaat weer volledig terug naar de essentie van de Mazda MX-5. Pardon, wat zeg ik. Het evenaart zelfs het gewicht van de eerste generatie MX-5 NA. 950 kilogram is het resultaat van een obsessief dieet genaamd SkyActiv. Een vrij knappe prestatie als je bedenkt dat ze in 1989 veel minder luxe aan boord hebben geschroefd.
In hoeverre de Mazda MX-5 ND in samenwerking met Fiat is gebouwd, is mij niet bekend. Het interieur, het onderstel en motor is wel puur des Mazda’s. SkyActiv is het sleutelwoord voor de Mazda MX-5. Licht en atmosferische benzinemotoren met hoge compressies. Inderdaad, net als bij de eerder besproken Mazda CX5.
Mazda biedt twee motoren aan in de MX-5 ND. Een 1.5 SkyActiv G blok met 132 paardenkrachten en de 2.0 SkyActiv G motor die na de facelift van 160 pk naar 184 pk is geupgrade. En niet zomaar een willekeurige upgrade qua vermogen. De nieuwe 2.0 motor is grondig aangepakt door de engineers van Mazda.
Mede door een gewijzigde krukas, lichtere zuigers, betere uitlaatspruitstuk, andere kleppen en drijfstang en een groter gasklep draait de 2.0 SkyActiv nu maximaal 7500 toeren per minuut in plaats van 6800 tpm. Dit zorgt voor een levendigere karakter die beter bij de auto past. Met de 184 peekaa’s en krappe 1005 kilo’s van de grootste en zwaarste 2.0 in luxueuze GTM uitvoering, sprint je in 6,5 seconden naar de 100. Dat zijn serieuze prestaties voor zo’n formaat auto.
Concurrentie lijkt de Mazda MX-5 niet echt te hebben. Ja, wellicht zijn lelijkere twee-eiige tweelingbroer Fiat 124/Abarth 124. Maar iemand die serieus in de markt is voor een Mazda MX-5, zal echter niet voor de Fiat kiezen. De Mazda is veel meer gericht op het rijden zelf dan zijn Italiaanse broeder. En rijden, daar gaat het om bij de MX-5. Petje af Mazda.