Op 26 februari van het jaar 2010 lanceert Honda de CR-Z. De Compact Renaissance Zero is op dat moment de enige sportieve Hybride auto op de markt. En dat is ook goed te merken. Binnen een maand na het openen van de orderboeken, heeft Honda al 10.000 bestellingen binnen van Japanse klanten. Niet slecht voor een niche-model.
Ondanks zijn verkoopsucces in thuisland Japan krijgt de CR-Z de nodige kritieken. Zo zou 124 gecombineerde pk’s te weinig zijn. De 1.5 benzinemotor krijgt assistentie van de 14 pk sterke Integrated Motor Assist (IMA). 114 + 14 is volgens Honda 124. 124 pk maakt de CR-Z zeker geen snelle auto. Wel is de CR-Z erg vermakelijk door zijn handgeschakelde zesbak met korte slag en de typische klik-klak schakelgeluiden. Combineer dat met 195 cm brede bandjes die vrij snel hun grip verliezen en dat ook duidelijk laten horen met gekerm en je hebt een levendig machientje. Helemaal in de Sportstand en met de traction control (VSA) uitgeschakeld. Duik met iets te hoge snelheid te bocht in, laat abrupt het gaspedaal los en het kontje komt heerlijk om. Wie zegt dat je vermogen of veel snelheid nodig hebt om lol te hebben?
Honda heeft gedurende de CR-Z’s levenscyclus wel geluisterd naar de kritieken. Zo krijgt de CR-Z na de facelift standaard 137 pk. De Mugen uitvoering ziet er nog dikker uit dan de standaard CR-Z, die trouwens standaard al sexy brede heupen heeft. 1 wereldwijde lokroep heeft Honda helaas genegeerd. De Type-R uitvoering schittert door afwezigheid. Emissie-eisen werken prima als anti-conceptie tegen leuke motoriseringen. De atmosferische K20Z4 en K20A uit de Honda Civic FN2 Type-R en Civic FD2 Type-R zijn Euro4 blokken. Vanaf 2009 worden auto’s gehomologeerd volgens de Euro5 normen. Aangezien de CR-Z pas in 2010 op de markt is gekomen, is het gebruik maken van bestaande K20’s op dat moment niet mogelijk. Helaas is de CR-Z ruim een jaar te laat geboren. Desondanks wensen wij de Honda CR-Z een fijne tiende verjaardag! ?