Nog voordat de laatste 300ZX (Z32) afscheid neemt van de Japanse fabriekshallen, begint er bij Nissan een Franse baguette met camembertgeur rond te hangen. Onder leiding van Carlos Ghosn wordt Nissan in 1999 gered door het Franse Renault. In plaats van de Fairlady Z definitief te begraven, kondigt Ghosn juist een opvolger aan. Twee jaar na het afscheid van de 300ZX komt Nissan met de nieuwe Fairlady Z van generatie Z33, in veel contreien ook wel bekend als de 350Z.
In veel opzichten lijkt de nieuwe Fairlady Z totaal niet meer op haar voorgangers. Na 3 generaties met de optie targadak en 4 generaties met de mogelijkheid om kleine kinderen mee te nemen op de achterbank, komt de nieuwe Fairlady Z er alleen als pure tweezitter en is de coupe alleen maar verkrijgbaar met vast dak. De targa heeft in dit nieuwe tijdperk geen bestaansrecht meer. Wel blijft de roadster bestaan naast de reguliere coupe. De 350Z verliest naast twee turbo’s ook de letter X. Het is niet langer meer een ZX maar gewoon ouderwets Z zoals de eerste 240Z.
Een andere vaste waarde van de Fairlady Z wordt ook thuis gelaten door Nissan. Er zijn geen turbomotoren meer beschikbaar. De Fairlady Z wordt voortaan door een 3,5 liter grote V6 aangedreven. Dit krachtbron vinden wij ook terug in bijvoorbeeld de Nissan Skyline V35/Infiniti G35, Nissan Murano, Renault Vel Satis, Renault Espace en de Renault Laguna Coupe. Niet gek dat er een Franse camembertgeur rond de Fairlady Z hangt.
Voor het eerst in de geschiedenis van de Fairlady Z kan je bij de Nissan dealer ook een Fairlady Z vol met Nismo onderdelen kopen. De Nissan 350Z Nismo krijgt een spoilerpakket van Nismo ook performance onderdelen van Nismo mee. Velgen van Rays maken de 350Z Nismo helemaal af. De Fairlady Z lijkt gemaakt te zijn voor de tuningscene. Helemaal in Japan en Amerika, waarbij de laatstgenoemden de 350Z voor een bedrag van 26.000 dollar op kunnen halen bij hun plaatselijke Nissan dealer. Kijk, dat zijn leuke prijzen waarbij er tuninggeld over kan blijven!