Het maakt niet uit of je Cristiano Ronaldo of Lionel Messi bent, Gordon Ramsay of Remy de rat van Ratatouille bent. Hoe goed je ook in je vak bent, zelfbenoemde kenners zullen er altijd zijn met hun negatieve mening. Het is zo makkelijk om iets te kraken. Vooral als er Bratwurst in je sushi zit. Dip dat in een mix van currysaus en sojasaus en serveer het op een typische Oostenrijkse Kaiserschmarrn. Beter is de Toyota Supra A90 niet te beschrijven.
Als Toyota in 2012 de GT86 aan de wereld laat zien, reageert BMW razend enthousiast op de achterwielaangedreven coupe van Toyota. Als een verliefde kleuter vraagt BMW of Toyota verkering wilt om samen een nieuwe sportauto te gaan ontwikkelen. De Z4 voor BMW en Toyota kan dan de naam Supra weer uit de vriezer halen.
Toyota baas Akio Toyoda ziet dat uiteraard wel zitten en zet zijn team direct in 2012 aan het werk. Samen met de Duitsers maken ze duidelijke afspraken wat betreft de basis. Zaken als de breedte, wielbasis, ontwerp van het onderstel en positionering van de A-stijl staan dan al vast om de ideale basis voor een sportauto te creëeren. Ook op motorisch gebied worden afspraken gemaakt en BMW mag als 6 in lijn specialist de motor leveren.
Toyota sloopt meerdere BMW motorblokken om ze vervolgens terug naar Duitsland te sturen. Meer dan duizend onderdelen worden onder de loep genomen om aan de betrouwbaarheid en duurzaamheideisen van Toyota te voldoen. Zeggen dat Toyota een willekeurige motor uit de schappen van BMW heeft geplukt en in de Supra heeft gelepeld, daarmee beledig je alle engineers van Toyota.
De samenwerking verloopt in eerste instantie nog niet zo soepel als de motor van de Toyota Century. Totdat de in Duitsland geboren Japanner Masayuki Kai van Toyota zich ermee gaat bemoeien. Met vloeiend Duits en vloeiend Japans brengt hij de teams samen om vervolgens in 2014 auf wiedersehen en sayōnara te zeggen. Vanaf dat punt gaan de Japanners en Duitsers ieder hun eigen weg. Enkele jaren later ontmoeten beide teams elkaar weer, ditmaal op de Nürburgring om elkaars creatie te proeven.
Natuurlijk klinkt 340 pk anno 2019 niet veel als je bedenkt dat de oude Supra A80 uit 1993 al 330 paarden op het asfalt loslaat. En uiteraard willen wij liever met de linkervoet stampen en met 1 hand roeren in de versnellingsbak. Maar de 8-traps automaat van ZF is gewoon razendsnel en maakt van de 340 pk sterke Supra ook een razendsnelle auto. De Supra A90 declasseert de oude Supra als het op rijden en accelereren aankomt. Want heel stiekem zijn de 340 paarden gewoon standaard al 370 á 380 paarden op de testbank. Qua het opgeven van het aantal pk’s is Toyota des Japans in de jaren 90.
Ondanks de Duitse onderdelen van BMW en zijn geboorte in Oostenrijk bij Magna Steyr is de Toyota Supra een Toyota en Japanner. Zes jaar van ontwerpen, maken, testen, finetunen, ontwerpen, maken, testen, finetunen, ontwerpen, maken, testen, finetunen en testen en finetunen door de engineers van Toyota maakt de Supra gewoon een Toyota. En nu wil ik nooit meer horen dat de Supra een BMW is.