Keuzestress hebben kan best stressvol zijn. De keuzes die Subaru jou voorschotelt is niet of je nou moet kiezen tussen een shoarmaschotel of spareribs met barbecuesaus. Alhoewel beide lekker en vlees zijn, zijn ze toch verschillend. Zo is dat ook met de twee Subaru Impreza WRX STI’s van de ‘derde’ generatie.
Eind 2007 komt Subaru met een geheel nieuwe generatie Impreza. Of schop ik nu tegen de schenen aan van de Bugeye, Blobeye en Hawkeye eigenaren aan? Maar in ieder geval. De nieuwe Impreza is een feit en wat daarbij opvalt, is de 5 deurs hatchback die de stationwagen Wagon vervangt. Uiteraard is de hatchback ook te bestellen met een snelle turboversie.
De Impreza WRX STI in hatchback jasje is met 300 Europese pk’s uit een 2.5 liter grote boxermotor (EJ257) een echte hothatch. In Japan achten ze de 2 liter boxermotor (EJ207) ruim voldoende voor de Impreza WRX STI zonder kont. Wij moeten niet vergeten dat de Japanners het leukste speelgoed graag voor hunzelf bewaren. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, de Japanse 2.0 boxermotor heeft meer pk’s en koppel dan de Europese 2.5 turbomotor.
Ook de sedan keert terug bij generatie drie. De consument moet dan kiezen tussen de vierdeurs sedan of hatchback met 5 deuren. Een keuze maken wordt nu wel heel lastig gemaakt door Subaru. Kies voor de paarse, dan zit je altijd goed!