Honda anno 2020 is niet te vergelijken met Honda in 2007. De meeste engineers van Honda die in 2007 aan de Mugen RR hebben gewerkt, zijn logischerwijs 13 jaar ouder geworden. Ouder, wijzer, grijzer en/of kaler. Alhoewel ‘wijzer’ te betwisten valt.
Met de gefacelifte Civic FK8 Type-R voegt Honda 2 extra versies toe. Een hardcore variant genaamd de Type-R Limited Edition en de Type-R Sport Line. De Sport Line mag je linea recta uit je geheugen wissen, die zal je minder vaak op de weg zien dan twee eenhoorns die samen door de Kalverstraat lopen met ieder een softijsje.
De hardcore Type-R Limited Edition is inderdaad erg hardcore zonder airco en infotainmentsysteem. Een besparing van 47 kilogram moet de Civic Type-R Limited Edition sneller over circuits laten zoeven. Hoe anders is het in 2007, waar de meeste hardcore Civic Type-R wel gewoon airco heeft. Dankzij de nauwkeurige weegschalen en minutieus geschaaf van Mugen verliest de Mugen RR maar liefst 165 kilogram ten opzichte van een originele FD2 Type-R. Daarmee komt het gewicht op 1095 kg.
Standaard heeft de Honda Civic FD2 Type-R 225 pk. De 300 Mugen RR’s hebben dankzij bemoeienis van Mugen 240 pk. Mugen gooit er andere nokkenassen, uiteraard een Mugen in en uitlaat en Mugen ECU in voor 15 pk meer. Een Mugen schroefset moet de Mugen RR 10 mm dichter bij de grond zetten. Dicht bij de grond zie je de zwarte Mugen GP velgen, uiteraard omarmd door plakkerige Bridgestone Potenza RE071R’s in 225/40/18.
240 pk lijkt met de modificaties niet veel. Het gaat er ook om hoe responsief de motor reageert en met hoeveel liefde de 2 liter VTEC motor richting de 9000 toeren per minuut klimt. 240 pk in combinatie met 1095 kg is echter wel indrukwekkend. De motorkap is vervaardigd uit aluminium en de bumpers zijn van carbon. Dat lichtgewicht carbon vind je ook terug in de spoiler en de kuipstoelen. Kijk Honda, dat zijn upgrades die een auto hardcore maken. De airco weghalen is gewoon te simpel. Wij willen een nieuwe generatie Mugen RR zien op basis van de FK8.
Aan de andere kant. De Mugen RR is met 300 exemplaren zeer exclusief. Zo exclusief dat laatst een Mugen RR voor meer dan 1 miljoen Hong Kong dollar van eigenaar is gewisseld. Dat is omgerekend €110.000!! Meer dan een ton voor een Honda Civic, dat is wat exclusiviteit en kunst met de markt doet.