Een pen gebruik je om mee te schrijven, een kookplaat gebruik je om op te koken, een auto gebruik je om van A naar B te reizen en een Hothatch gebruik je om plezier mee te hebben op de openbare weg en zo nu en dan in de weekenden ook op het circuit. Helaas worden de meeste Hothatches op de verkeerde manier misbruikt en komen ze niet verder dan het parkeerterrein van een circuit.
Gelukkig worden sommige Hothatches wel regelmatig gebruikt op het circuit. De Honda Civic FK8 Type-R heeft rond zijn debuut het ronderecord gepakt op de Nurburgring. Geen enkel andere Hothatch legt op dat moment de ruim 21 kilometer op de Ring sneller af dan de Civic Type-R. Dat Honda van racen houdt, is terug te zien in veel racecompetities de hele wereld.
Met succes rijden racecoureurs over de hele wereld in Honda Civic Type-R’s. Op het allerhoogste niveau van het tourwagenkampioenschap rijden maar liefst vier Type-R’s mee. Het verkorte seizoen in de WTCR kent nu na 4 raceweekenden nu al 3 winnende Honda’s, 1x zilver en 4 bronzen bekers. 8 podiumplekken in 4 raceweekenden is geen slecht resultaat.
Renault (Megane RS) en Cupra (Leon) wachten nog op hun eerste podiumplek. Terwijl Volkswagen zich heeft teruggetrokken uit de WTCR. Uiteraard heeft Hyundai al een aantal podiumplekken veroverd met de hete hatchback i30N. Honda verovert niet alleen in de WTCR bekers. Ook met de 24 uurs race van de Nurburgring bewijst Honda de beste Hothatch te maken. Afgelopen editie en vorig jaar laat Honda de concurrentie achter zich in de TCR-klasse.
Waar sommige conculega’s van Honda hun Hothatch alleen meegeven met een saaie automaat, moet je bij Honda je beide benen en beide armen gebruiken om te (ont)koppelen en schakelen. De handgeschakelde zesbak is de beste is de markt, logisch dat de Europese conculega’s de strijd niet aangaan met de Civic FK8 Type-R en gewoon een automaat leveren in hun Hothatch. Met 320 pk op de voorwielen is het nog steeds 1 van de sterkste voorwielaangedreven auto’s op de markt. De Honda engineers hebben veel aandacht geschonken aan de zogenoemde Dual Axis Strut Suspension. Het resultaat is magie en razendsnelle rondetijden op racecircuits.
Heeft de Honda Civic FK8 Type-R naast snelheid, strakke versnellingsbak en uitstekende prestaties op het circuit ook nog andere pluspunten? De rode lekker zittende sportstoelen zorgen ervoor dat je direct de bank en fauteuil die in woonkamer staan gaat vervloeken. Dan maar een rondje extra rijden in de FK8 Type-R, want daar is hij voor gemaakt!