Nissan gaat voor Europa een nieuw pad bewandelen. Met de derde generatie Qashqai die dit jaar op de markt gaat komen, worden de diesels verbannen en krijgen de benzinemotoren gezelschap van een elektrische auto die benzine lust. Huh wablief?
Sinds 2017 heeft Nissan in Japan de Note met E- Power motorisatie. Je kan de E-Power zien als een elektrische auto zonder stekker. In het geval van de Note zorgt een 1.2 benzinemotor met 80 pk ervoor dat de elektromotor altijd voldoende energie heeft. De elektromotor zorgt op zijn beurt voor de aandrijving op de voorwielen. Voor de gewone Note E-Power zijn 109 elektrische pk’s genoeg. Er is echter ook nog Nissan Note genaamd E-Power Nismo S.
Nog steeds staat een 80 pk sterke benzinemotor aan de basis van de Note als equivalent van de laadkabel. De voorwielen krijgen nu 136 elektrische pk’s en 320 nm koppel te verwerken. Wie in een elektrische auto heeft gereden, kan beamen dat elektrische auto’s in de tussensprint behoorlijk rap kunnen aanvoelen. Voor de ouderwetse petrolheads biedt Nissan echter ook een Nismo-uitvoering aan met aan benzinemotor. Kies je niet voor de E-Power, dan krijg je 140 pk uit een 1.6 benzinemotor en een handgeschakelde 5-bak.
De E-Power gaat de komende 10-15 jaar nog een belangrijke rol spelen. Aanbieders van openbare snellaadpunten hebben en gaan de prijs van hun stroom verhogen. Ionity heeft begin 2020 hun vaste prijs van €8 verhoogd naar €0,79 per kWh. Wat voor een gemiddelde Tesla al snel uitkomt op €50 voor een volledige laadbeurt. En de prijzen zullen blijven stijgen. Voor de prijs en het voordeel van ‘goedkoop’ rijden hoef je echt niet meer elektrisch te gaan rijden.
Officiële cijfers geeft Nissan niet voor de Note E-Power Nismo S. Volgens de Japanse JC08 meting is 2.9 liter per 100 km haalbaar. Dat is ruim 1 op 34,4. In de praktijk komt dat neer op 1 op 27,7 en dat maakt met een tankinhoud van 47 een actieradius van meer dan 1300 km. Op 1 tank van Amsterdam naar Milaan is helemaal geen probleem met de kleine Nissan Note. Dat ga je nooit in je leven halen met een Tesla Model S of een concurrent in het B-segment.
Altijd en direct 136 pk en 320 nm onder de aluminium pedalen en je kont zit op heerlijke Recaro’s. Sturen doe je met een met alcantara bekleed stuurtje met rode straight-line indicator. Een lekker sportief gevoel en toch zuinig en groen bezig zijn. Dat kan met Nissans E-Power. Dat beloofd wat voor de toekomst! Op naar meer E-Power Nismo modellen! 😎