Stel je bent 18 en net in het bezit van het roze pasje. Je houdt van af en toe naar de MacDonalds gaan voor een BigMac en zet liever een pet op je hardes dan gel in je haar gooien. Natuurlijk wilt elke 18-jarige met een beetje liefde voor auto’s een Nissan Skyline R34 GTR of Toyota Supra. Maar je zuurverdiende centen van de krantenwijk of vakkenvullen bij de plaatselijk super zijn niet toereikend genoeg om deze droombolides te kopen, laat staan te verzekeren zonder overuren of 32 extra wijken te moeten draaien.
En dus selecteer je op de bekende verkoopsites op prijs en stiekem ook een beetje op gewicht om niet leeg te lopen op de maandelijkse wegenbelasting. Voor 18-jarigen jongeren blijven er dan een lijstje over van 850 tot pakweg 1100 kg wegende hatchjes uit de jaren 90. Zo goedkoop mogelijk, en onderdelen voor zo goedkoop mogelijk.
Na het aanschaffen van je eerste auto, komt er natuurlijk een knalpijp onder. Stoere velgen worden erbij gekocht en er wordt voor zo min mogelijk geld een schroefset of verlagingsveren aangeschaft. Voor de waaghalzen oftewel beunhazen kunnen de veren nog afgeslepen worden. Dan blijft er meer geld over voor de BigMacs en McFlurry’s.
Stop, wij stoppen direct met de vooroordelen. Ik was 19, en niet 18. Petjes heb ik nooit op mijn hoofd en een krantenwijk of baantje bij de supermarkt heb ik ook nooit gehad. Wel lust ik een BigMac en heb ik van mijn spaarcenten een Honda Civic EG3 uit 1993 gekocht voor €600. Dit stukje tekst gaat echter niet over de Civic EG3 met 1.3 motor met carburateur, maar over de topversie VTi of in andere contreien de SiR met B16A(2) motor. Vtec baby!
In Japan is de EG6 SiR geleverd met de 170 pk sterke B16A. Het maximale vermogen komt vrij bij een hoge 7400 toeren per minuut en doortrekken kan moeiteloos tot 8200 tpm. Voor de Europeanen wordt 160 pk bij 7600 omwentelingen per minuut genoeg geacht. Dat is hard werken voor de laatste peekaatjes om de 0 naar 100 sprint in 7,3 seconden af te kunnen ronden. Hard werken geeft een magistraal VTEC geluid en beleving vanaf 5600 toeren.
EG6’en in goede staat worden echter niet voor een krantenwijkloontje aangeboden. Als ze al te vinden zijn. Originele Honda Civic VTi EG6’s moet je koesteren. Voordat je hem koestert, moet je hem wel eerst roestvrij maken. Want Honda Civic EG’s hebben een roestgarantie. Neen, Honda fixt je roest niet. Je weet alleen wel zeker dat de wielkasten achter een paar gram lichter zijn dan ze tussen 1992 en 1995 uit de fabriekspoorten gerold zijn.
Veel jongeren hebben de Honda Civic EG6’s verpest. Verpest door foute onderdelen of verpest door bomen te knuffelen. Niet iedereen kan zichzelf of de Civic EG6 beheersen. Naast de gebruikelijke liefde heeft de EG6 alleen nette velgen nodig, liefst van Spoon of Mugen. Dito lipjes en spoiler en een kleine verlaging.
Onderdelen kan je heel simpel ophalen met de EG. De achterklep gaat in 2 delen open en de achterbank kan geheel platgeklapt worden. Is dit dan de meest perfecte Hothatch uit de jaren 90?