Ruim een week lang is Nederland wit geweest. Vandaag gaat het dooien en zal er een einde komen aan een wit tijdperk van glibberen en al dan niet per express dwars gaan. Na de Celica GT-Four en Subaru Impreza is het geheel historie-correct om nu een podiumplek te geven aan de Mitsubishi Lancer Evolution.
Wie sneeuwt zegt, zegt ook Rally rijden. In de jaren 90 hebben de Japanners de Rally-wereld gedomineerd. Zowel bij de rijders als bij de constructeurs pakken Toyota, Subaru en Mitsubishi gedurende de jaren 90 de titels. Uitgezonderd het jaar 1991waarin Lancia nog een laatste stuiptrekking heeft getoond.
Tommi Mäkinen pakt met de Mitsubishi de rijderstitel in 1996, 1997, 1998 en 1999. In 1998 verovert Mitsubishi ook de constructeurstitel. Het is echter niet 1 auto of model waarin Tommi Mäkinen de titels pakt. De snelste is Tommi Mäkinen in de Mitsubishi Lancer Evolution III, Mitsubishi Lancer Evolution IV, Mitsubishi Lancer Evolution V en Mitsubishi Lancer Evolution VI.
Het is niet gek dat Tommi Mäkinen een eigen model heeft gekregen als eerbetoon. Op basis van de Mitsubishi Lancer Evolution VI komt eind 1999 de Mitsubishi Lancer Evolution Tommi Mäkinen Edition op de markt. Ook wel bekend onder de naam Lancer Evolution 6.5 en TME. De TME is te herkennen aan zijn anders gevormde voorbumper, 17 inch witte Enkei’s, rood-zwarte Recaro stoelen, de welbekende TME striping en verlaging. Voor de motorfetisjisten moeten de titanium turboschoepen voor een harde plasser zorgen, over in ieder geval voor sneller opspoelende turbo.
Geheel in de lijn van de Lancer Evolution zijn ook de Evo V en VI is twee uitvoeringen geleverd. De GSR met alle basisluxe als ABS, Recaro stoelen, Active Yaw Control, Elektrische ramen en spiegels, radio en Climate Control. Wie liever een helm op heeft kan ook de RS bestellen. Deze heeft alle bovenstaande opties niet en wordt ook nog eens geleverd op stalen velgen. Al deze ‘luxe’ kan je overigens wel als optie aanvinken.
Minder gewicht en een 1.5 sper moeten de klanten lokken die net als Tommi Mäkinen willen racen. Wie af en toe een trackday of rally-stage wilt pakken, kan vanaf de VI ook kiezen voor de RS2. Dit is in basis een RS met 1.5 sper en turbinewiel van titanium-alumidine, maar dan met de opties van de GSR. Toch wel fijn om soms de airco aan te kunnen zetten.