Het is alweer 13,5 jaar geleden dat de wereld kennis heeft mogen maken met de Nissan GTR R35. De engineers van Ferrari en Porsche hebben maanden met nachtmerries wakker gelegen vanwege de terugkeer van de Japanse keizer. Het is niet zonder reden dat beide Europese fabrikanten zelf een GTR R35 hebben aangeschaft om de GTR volledig uit elkaar te halen en elk moertje en boutje te bestuderen.
De snelste rondetijd voor productieauto’s op de Nürburgring heeft de GTR R35 al eventjes niet meer. 7:08 is een tijd die al sinds 2013 in de geschiedenisboeken staat. Alhoewel het vermogen van de GTR R35 steeds met een handvol paardenkrachten omhoog is gegaan, is Nissan gestopt met het wedstrijdje verpissen. Idem dito voor de 0-100 tijden, die zijn al jaren onveranderd ondanks de extra paarden.
Vraag aan een willekeurige autoliefhebber met een voorkeur voor Japanse auto’s, bijna iedereen zal de GTR R35 noemen als 1 van zijn droomauto’s. De Japanse keizer is nog steeds de soevereine leider in Japan. De Honda NSX heeft getracht de kroon te stelen, maar ondanks zijn prestaties zal het nooit in de buurt komen van de GTR R35. De Lexus LFA heeft met zijn legendarische V10 vele harten gestolen, bijna altijd is dat op basis van youtube en de V10 geluidjes uit de meestal armzalige tv-speakertjes.
De GTR R35 is een voor veel mensen haalbare droom. Je hoeft alleen maar een nier te verkopen, of een leuk betaalde baan hebben. Met jaren, jaren, jaren en jaren sparen kan je al een GTR R35 halen voor pakweg €50.000. Een hoop geld, maar een droomauto mag nou eenmaal geld kosten. Stiekem kost de ultieme GTR R35 gewoon heel sneaky €300.000. Driehonderdduizend euro! Maar als je dat geld kan uitgeven, dan kan je met 99,35% zeggen dat je de enige in Nederland bent die een nieuwe GTR R35 Nismo onder je reet hebt. Oke, het wordt tijd dat Tesla-baas Elon Musk een tweet de wereld instuurt dat Bitcoin en VeChain naar de maan gaan. 🚀
De Nissan GTR R35 blijft gewoon de eindbaas!