Een tijdje geleden hebben Honda en Acura flink lopen teasen met de geheel nieuwe Integra. Eindelijk niet meer in scootervorm, maar weer ouderwets op 4 wielen. Wat een enorme zeperd hebben miljoenen mensen over de hele wereld mogen ervaren op 10 september jongstleden. Honda heeft toen de nieuwe Honda Integra aan de wereld getoond. Het is gewoon een licht aangepaste Honda Civic.
Moeten wij treuren? Neen. Want Acura heeft enkele weken daarna nog meer lopen teasen. De Acura Integra zal er wel significant anders uit komen te zien dan de Honda Civic. Stoere koplampen en achterlichten van de tease-concept blijven aanwezig op de nieuwe Integra. Maar wel met twee portieren te veel.
Of toch niet?
Denk je aan de Honda Integra, denk je automatisch aan de Type-R. Ouderwets bleren in de B18C van de Integra DC2 Type-R. De wijzer van de toerenteller richting de 9000 toeren per minuut trappen met een opzwellend kakofonie uit de motor en vaak ook uitlaat. Denk er een Spoon N1 uitlaat bij en waan je op de Wangan van Tokio of Osaka. Blèr samen met opgefokte EF9’s en EG6’en over de snelweg.
Tot er een kinderzitje op de achterbank komt. Dan is een tweedeurs auto toch minder handig. Daar heeft Honda een oplossing voor bedacht. Op basis van de 5 deurs Integra biedt Honda in de jaren 90 ook een 5 deurs Integra Type-R. Met dezelfde B18C motor met 200 pk, met dezelfde Recaro stoelen voor, met dezelfde bumpers en spoiler, met hetzelfde onderstel en met dezelfde grijns op het gezicht van de bestuurder.
Zo erg is een Integra met 5 deuren dus helemaal niet. Zolang het maar een Type-R is zal niemand gaan klagen. Alleen… Amerikanen kan je beter hamburgers laten maken. De beste Type-R’s komen uit Japan. Vrees dat het verAmerikaanse Acura met maximaal een Type-S gaat komen. Achja. Alles beter dan een Integra die een brommert is.