Gazoo Racing Master of the Nürburgring en op enkele testexemplaren na, nooit dichter dan 9100 kilometer van de Nürburgring komen. Dat is het lot van de Toyota 86 GRMN. Over het lot gesproken. Pakweg 3000 serieuze gegadigden uit Japan hebben naast de 86 GRMN gegrepen. Slechts 100 gelukkige Japanners hebben de sleutels in ontvangst mogen nemen van de 86 GRMN.
Ondanks dat ten tijde van de introductie van de 86 GRMN de basis 86 in Japan 2,7 miljoen yen kost, zijn er veel fans die serieus 6,5 miljoen yen willen betalen voor de exclusieve 86 GRMN. Koekkoek. In Nederlandse Jip en Janneke taal is dat €21.000 tegenover €50.000 met de huidige wisselkoers.
Wat krijg je extra voor die dikke €29.000? Als extra krijgt de 86 GRMN 19 pk meer. Ja, 19 hele pk’s. De paardenkrachten krijgen gezelschap van 12 extra newtonmeters en niet geheel onbelangrijk een handgeschakelde zesbak met kortere bakverhoudingen. Een kortere bak is altijd welkom als je van spelen houdt!
Carbonfetisjisten kunnen hun tissues tevoorschijn halen. Van voor naar achter heb je een carbonnen voorbumperlip, carbonnen wielkuip’splitter’, carbonnen motorkap, carbonnen zijscherm ‘windgeleider’, carbonnen dak (!!), carbonnen spoiler en carbonnen achterklep. Niet gek dat de 86 GRMN 45 kilogram is afgevallen. Plexiglas ruiten dragen daar een steentje aan bij.
Dat Toyota en Gazoo Racing serieus voor een trackday auto zijn gegaan, zal je zien zodra je dichterbij de 86 GRMN komt. Dikke plakkerige 235 mm brede Bridgestone Potenza RE71R banden met 17 inch velgen van Rays en dikke GRMN remmen moeten ervoor zorgen dat je een rondje Nürburgring volgas kan pakken, of een rondje Tsukuba wat logischer is.
Je hoeft met de 86 GRMN dus geen extra set banden mee te nemen. Alhoewel dat nu nog handiger kan met de 86 GRMN. De achterbank is in de Toyota fabriek achtergelaten en schittert dus door afwezigheid. Wat wel schittert door aanwezigheid zijn de heerlijke Recaro voorstoelen. Daar zie ik mijzelf wel inzitten!