Eleganter, mooier, sneller, stoerder, begerenswaardiger, toekomstige collectors-item. en tweedehands ook wat goedkoper. Dat is de vorige Subaru Levorg STI Sport. Van de nieuwe Levorg komt Subaru ook met een STI genaamd Levorg STI Sport R.
Normaliter voegen fabrikanten extra vermogen toe aan een sportief model. Maar Subaru niet. Die houden 25 paarden thuis, maken de auto minder mooi en durven hem toch te koop te zetten. Dat is best wel lef hebben. En dan is het niet eens een hybride of elektrische auto die lelijk mogen zijn.
Best zonde. Ben je auto-ontwerper van beroep, en dan maak je een auto die minder mooi is dan zijn voorganger. En alsof de wereld je haat, zorgt de engineer voor minder vermogen. Waarom waarom waarom. Best treurig als je Subaru-fan bent. Of medewerker bent van Subaru of Subaru-dealer.
Nou moeten wij niet doen alsof de nieuwe Levorg bloedje lelijk is. Maar die wielkasten zijn gewoon te hoekig. De achterkant lijkt gekrompen te zijn, alsof iemand de wasmachine op 90 graden heeft gezet. Het lijkt niet meer 100% in proportie. Maar zo erg als de huidige WRX is de Levorg gelukkig ook niet. Misschien is dit wel een gevalletje Nissan Skyline R33 GTR. Tijdens de introductie minder geliefd dan zijn voorganger, maar de waardering komt uiteindelijk toch wel.