Bij de drie letters NSX denk je aan een Japanse sportauto die in de jaren 90 de engineers van Porsche en Ferrari slapeloze nachten heeft bezorgd. Het is maar goed dat Duitsers en Italianen niet bekend zijn met Seppuku of Harakiri, anders hebben de Europese fabrikanten veel rouwkaarten moeten versturen voor hun engineers die Harakiri hebben uitgevoerd.
Wanneer Honda 27 jaar later met de tweede generatie NSX komt, is de wereld heel anders geworden. Ferrari maakt dan eindelijk sportauto’s die goed rijden en waarbij de bestuurder niet raar hoeft te doen met zijn zithouding. Qua prestaties doet de NSX NC1 niet onder een Ferrari 488, Lamborghini Huracan en zijn Japanse conculega Nissan GTR. Sterker nog, de NSX is zelfs fractioneel sneller dan sommige concurrenten. En toch laten veel mensen de Honda NSX staan. Waarom eigenlijk?
Zijn voorganger Honda NSX NA1 heeft de wereld verrast met de prestaties op de baan. Mede door bemoeienis en afstelling van de legendarische Ayrton Senna krijgt de NSX een status van jewelste. Het is tevens ook de eerste in massa geproduceerde auto met een aluminium monocoque. Dat in combinatie met de klapkoplampen en 3.0 V6 VTEC motor maakt de NSX NA1 gewoon een coole auto.
Fast forward naar 2017. De NSX is niet langer een auto uit het Japanse Tochigi, maar een auto uit het Amerikaanse Ohio. Dat de NSX door en voor Amerikanen gemaakt is, merk je al heel snel als je instapt en op de brede stoelen gaat zitten. Ze zijn zo breed dat elke Amerikaan met 50 Hotwings, 12 hamburgers en 5 liter ‘Diet Coke’ aan boord in de NSX kan rijden. Dezelfde obesitas Amerikaan hoeft maar 1 been te gebruiken als hij of zij naar de plaatselijke McDonalds wilt rijden.
De automaat heeft maar liefst 9 versnellingen. Dat is nodig om de 581 paarden over alle vier de wielen los te laten. Van de 581 paarden komen er 507 rechtstreek van de 3,5 liter V6 met twee turbo’s en zonder VTEC. Inderdaad, zonder VTEC. Een NSX zonder VTEC, 1 benzinemotor, 2 turbo’s en 3 elektromotoren. Dat klinkt chic. Dankzij twee elektromotoren die ieder 37 pk en 74 nm naar de voorbanden sturen heb je vierwielaandrijving. Heel veilig in de winter!
De derde elektromotor levert 48 pk en 148 nm koppel en bevindt zich tussen de 3.5 V6 en 9-traps automaat. Theoretisch gezien bestaat er dus geen turbogat in de NSX. Het gas volledig intrappen betekent dat je altijd binnen 3 seconden op de 100 km/h zit en binnen 7 seconden je rijbewijs kwijt bent. Dat is aardig indrukwekkend.
Je ziet de Honda NSX NC1 eigenlijk zelden. In Europa zijn er maar 8 dealers die er 1 mogen verkopen. Nederland wordt lekker uitgesloten, en toch zijn er al twee of drie man die al vrolijk rondrijden in de NSX NC1 op gele platen. Dat zijn de echte fijnproevers!
Is de NSX NC1 een flop? Qua absolute verkoopaantallen is de NSX zeker een flop. Circa 2000 NSX NC1’s rijden er rond, tegenover 18.000 NSX’en van de NA generatie. Wel moet erbij vermeld worden dat de eerste generatie NSX van 1990 tot 2005 van de fabrieksband heeft gerold. Vergelijk je het met de Nissan GTR, dan blijft Honda ver achter met de verkoopcijfers. In vijf jaar tijd ongeveer 2000 NSX’en wereldwijd tegenover dik 5500 GTR’s alleen in Amerika in dezelfde tijdspanne.
Maar kijk je naar de performance en uitvoering van Honda’s visie op de NSX, dan is de NSX geen flop. Het is een moderne supercar die eigenlijk geen concurrentie heeft. Alleen de McLaren P1, Ferrari LaFerrari en Porsche 918 hebben een vergelijkbare hardware, maar die zijn vijfmaal zo duur. Ik ben van mening dat als Honda de NSX in Japan ontwikkelt en geproduceerd heeft, de NSX hogere verkoopcijfers heeft kunnen scoren, en een vettere reputatie. Achja, blijft de NSX NC1 lekker exclusief.