Toyota is al een decennia bezig met een sportieve opmars. Veel personen die het liefst bij 7000 of meer toeren per minuut schakelen, kijken uit naar de nieuwe Toyota GR Corolla. De 1.6 3 cilinder uit de GR Yaris moet voor minimaal 261 pk zorgen in de nieuwe Corolla.
En toch is de nieuwe GR Corolla niet de krachtigste uit de Corolla-familie. In 2007 hebben de Japanners iets heel leips gedaan. Daar hebben modellen als de Lexus IS350, Lexus RX350 en Lotus Evora hun 3.5 liter grote 2GR-FE motor in V6 vorm moeten delen met de Toyota Blade Master-G. Een auto die wij in Europa in grote lijnen herkennen als de Toyota Auris.
Waar wij in Europa het in 2007 moeten stellen met een Auris met 1.4 motor en 97 pk, hebben de Japanners de keuze om de Auris met de naam Blade met een 280 pk sterke 3.5 V6 te kopen. De belastingdienst is echter ook blij met de 1476 kilo wegende Blade Master-G, net als de pomphouders die liever een Blade Master-G zien dan een reguliere Auris.
Een andere keerzijde van de grote atmosferische 3.5 V6 in de c-segmenter, is het gewicht aan de voorzijde. Fans van onderstuur kunnen blij hun voorbanden laten kermen. Bij verkeerslichten kan je gerust vooraan staan en Golf GTi’s uitdagen. Met een 0-100 tijd van 6,6 seconden is de Blade Master-G gewoon een vlotte auto. Maar beter sprint je vanaf 80 km/h, dan heb je geen tractieproblemen meer en vliegt de Blade Master-G als een 280 pk sterke hothatch. Maar stop wel bij 180 km/h met racen, want daarna grijpt de Japanse snelheidsbegrenzer in.