Michelin Pilot Sport klinkt veelbelovend als ze standaard in de maat 215/45/18 geleverd worden onder een auto met Nismo badges. Maar dan lees je verder, dan zie je het woord All-season achter de Pilot Sport. Hoe goed de marketingafdeling van Michelin ook is, een vierseizoensband kan nooit zo goed zijn als een goede zomer performance band. Een vierseizoensband is namelijk altijd een compromis tussen een zomer en een winterband.
Dit is het verhaal van de Nissan Sentra Nismo. Het is vlees noch vis. 190 pk uit een 1.6 turbomotor die wij ook kennen uit de Nissan Pulsar GT en in iets beter afgestelde vorm terug kunnen vinden in de Nissan Juke Nismo RS en Renault Clio RS.
Waar de Juke Nismo RS nog kan teren op zijn bijzondere uiterlijk, 217 pk en optionele Recaro stoelen en de Clio RS zijn imago en gewicht mee heeft, moet de Sentra Nismo het doen met 10 pk minder vermogen en dik 200 kilogram meer gewicht dan de Renault Clio RS. Dat is hoe je van een Hothatch naar een Lauwsedan gaat.
De Sentra Nismo is een Amerikaans feestje. Zelfs in Japan is de Sentra Nismo niet verkrijgbaar. Of de Japanners daar rouwig om moeten zijn, is nog zeer de vraag. Maar aan de andere kant, je hebt altijd nog tuning om van de Sentra Nismo een bommetje te maken. Met kleine aanpassingen en even langs de tuner gaan, levert al snel 250 pk op. En dan warm je lauw wel snel op richting hot!