De kei-car is veel meer Japans dan sushi is. Japanser dan een kei-car is niet mogelijk. Gecreëerd door Japanners voor Japanners. Een kei-car is vooral in stedelijke gebieden niet weg te denken uit het straatbeeld. Compacte auto’s die niet breder dan 148 cm en langer dan 340 centimeter mogen zijn. De Japanse overheid heeft ook qua motorisering constricties bedacht zoals maximaal 64 pk en een motor die maximaal 660cc groot mag zijn.
Vrijwel alle overheden hebben een hekel aan verbrandingsmotoren. Regels worden telkens aangescherpt en naast geneuzel over co2 en stikstofuitstoot hebben ze een nieuw paradepaardje bedacht. Auto’s mogen straks in 2030 niet meer geluid maken dan een bladzijde die omgeslagen wordt van een krant. Als kranten in 2030 nog bestaan, want die arme bomen worden gekapt om tot papier gepulverd te worden.
Nissan is goed voorbereid op de toekomst. De 660cc motor mag van Nissan met pensioen. Een 20KwH sterke elektromotor moet ervoor zorgen dat een Japanse stedeling 180 kilometer door de stad kan cruisen met 1 volle lading stroom. Zoals verwacht heeft de nieuwe kei-car van Nissan 64 pk. Maar niemand in de Japanse regering heeft het ooit over koppel gehad. Met 195 nm aan koppel heb je met de Nissan Sakura een ware stadsracer.
Ook al wordt de Sakura hoogstwaarschijnlijk een Japans feestje voor Japanners in Japan. Voor Nederland zou het helemaal geen gekke optie zijn als de prijs vergelijkbaar wordt met de Japanse prijzen. Daar kan je voor ¥2.333.100 al de sleutels van de Sakura in ontvangst nemen. Letterlijk vertaalt is dit €17.077 en 91 cent met de huidige wisselkoers. Een beetje lobby’en en het is niet ondenkbaar dat je voor €20.000 een kekke kei-EV voor de deur heb staan toch? Oke, Nederland kennende zal dit snel richting de €30.000 gaan.