Clubsport S in het Japans is Morizo Edition. Niet volgens het Duits naar Japans woordenboek, maar volgens Gazoo Racing en Toyota. Volkswagen trucje om een snellere Hothatch te fabriceren, wordt feilloos gekopieerd plus extra gefinetuned. Verwijder de achterbank en bespaar daarmee dertig kilogram.
Gazoo Racing en Toyota gaan echter een stuk verder dan alleen het verwijderen van de achterbank. Voor de cijferfetisjisten is het koppel met 30 nm gestegen naar 400 newton meter. Gecombineerd met een kortere eerste, tweede en derde versnelling. Bam! Bam! Bam! Dat wordt lekker knallen op de Mount Haruna, of op de Stelviopas voor de Europese held die de GR Corolla Morizo Edition importeert.
Bochten vreten en knallen zal erg goed gaan met de Michelin Pilot Sport Cup 2 banden in de maat 245/40/18. In combinatie met de GR-Four vierwielaandrijving moet de 1.6 turbomotor met 300 pk voor een grote grijns zorgen op het asfalt. En niet alleen op het asfalt. Als ik de baas van Toyota Europa zou zijn, zouden de Zweden en Finnen als eerste op aarde de GR Corolla Morizo Edition geleverd krijgen. Een perfectere basis is er niet om een nieuwe Måkinen, Kristofferson, Stig Blomqvist, Kankkunen of Vatanen op te leiden.
De GR Corolla en de GR Corolla Morizo Edition zijn in tegenstelling tot de rallymonsters uit de jaren 80 en 90 geen verplichte homologatie-auto’s. Toyota heeft de GR Corolla geheel vrijwillig bedacht en gaat het ook geheel vrijwillig beschikbaar stellen voor de consument. Op wat emissie-gezeik na zijn er geen restricties. Des te cooler de GR Corolla en Morizo Edition eigenlijk zijn. Bedankt Toyota en Gazoo Racing voor zo’n waanzinnig en onzinnig model. Je moet wel een racegek zijn om een tweezitter te kopen met 5 deuren. Dat is het equivalent van 5 badkamers hebben voor twee personen. Overbodig, maar wel heel gaaf.