De Honda Civic is sinds 1972 een begrip in autoland. Generatie elf van de Civic rijdt al rond in Azië en Amerika. Europa moet nog heel even geduld hebben. Maar de elfde generatie Civic gaat gelukkig ook deze kant opkomen als e:HEV en later ook als Type-R.
In de jaren 90 heb je bijna een ontelbaar aan diversiteit die de naam Civic mogen dragen. Van generatie vier tot zes zijn gedurende de gouden jaren 90 in alle soorten Civic geleverd. Hieronder een beknopte samenvatting van de modellen uit de jaren 90 die de naam Civic hebben mogen dragen op hun kont of een directe verwant of erfgenaam zijn aan en van de Civic.
- Tweedeurs coupes (EJ1/2 & EJ6)
- Driedeurs hatchbacks (ED/EE, EG, EJ/EK)
- Vierdeurs sedans (ED, EG, EJ/EK)
- Vijfdeurs ‘crossovers’ (Shuttle)
- Vijfdeurs hatchback (MB)
- Vijfdeurs station (MC)
- Tweedeurs targa (Del Sol)
- Driedeurs ‘coupe’/liftback (CRX)
Vanaf 1994 biedt Honda de Civic Coupe aan in Europa. Ongerekend naar 16.332 Hollandse euro’s kan de eerste eigenaar in 1994 de Civic Coupe ophalen bij de Honda dealer, uiteraard zonder de kosten rijklaar maken en dergelijken. Maar met 1.5 motor met 102 pk. Wie omgerekend iets meer dan €20.000 wilt achterlaten bij de Honda dealer, kan de 125 pk sterke 1.6 grote SOHC VTEC motor rijden.
Twee jaar later komt Honda met een geheel nieuwe generatie Civic Coupe. De Civic Coupe wordt nog Amerikaanser. Instappen gebeurt nu met een 1.6 motor zonder VTEC met 105 pk. De VTI met 160 pk en B16A2 motor gaat aan onze neus voorbij. Überhaupt wordt er geen Civic Coupe met VTEC geleverd in Nederland.
In 2001 komt de zevende generatie Civic op de markt. De coupe maakt voor de derde keer zijn opwachting. De instapper en tevens enige motor is een onbetrouwbare 1.7 motor. De Civic Coupe wordt nog meer ver-Amerikaanst. Wie in 2004 nog een nieuwe Civic Coupe wilt kopen bij de dealer, vist achter het net. De Civic Coupe EM1 is de laatste Civic Coupe die in Europa wordt geleverd.
Zo nu en dan tref je nog een coupe aan van de achtste generatie (Chassisnaam FG). Vaak grijs import uit Amerika. Want de Civic Coupes zijn allemaal in Amerika geproduceerd. De Civic Coupe Si krijgt een 2.0 VTEC motor die 197 pk levert bij 7800 toeren per minuut. Een serieus toerenknaller die qua vermogen niet onderdoet aan een Honda Integra Type-R uit de jaren 90.
Generatie negen van de Civic komt ook als Coupe. De Amerikaanse Coupe is een vrij anonieme verschijning, helemaal vergeleken met de Europa Civic. Wat blijft is de hoogtoerige K20 die weer 197 pk mag leveren in de Si. De Amerikaanse Civic staat enorm ver weg van de Europese Civic. Honda realiseert misschien iets te laat dat de Civic weer een wereldauto moet worden.
2016 is het begin van Honda’s nieuwe era voor de Civic. De neuzen en konten van de Civic zijn vrijwel identiek aan elkaar in Europa en Amerika. Voor het eerst sinds jaren kunnen Europeanen op foto’s de Civic Coupe herkennen als Civic. Dezelfde koplampen als de Europese Hatchback en Sedan. De Si krijgt een 2.4 liter grote motor die voor het eerst meer dan 200 pk heeft. 208 pk om precies te zijn.
Het is wachten op de eerste Civic Coupe van de tiende generatie Civic op Nederlandse bodem. Uit Polen haal je dan een K20C1 motor uit de Honda Civic FK8 Type-R, net als de bumpers, spoilers en stoelen. En je kan een Civic Coupe Type-R creëeren. Dat zou behoorlijk eindbaas zijn.
Met de komst van de elfde generatie Civic verdwijnt de Coupe na zes generaties uit de showrooms en prijslijsten. Naar mijn bescheiden mening is de laatste Civic Coupe 1 van de fraaiere Civic Coupes van de afgelopen 28 jaar. Uiteraard moet hij de titel delen met de eerste generatie Civic Coupe EJ1/EJ2 uit 1994. Maar dan wel met tweemaal zoveel vermogen. Of driemaal zoveel vermogen als je de Type-R conversie durft uit te voeren. Wie gaat de uitdaging aan?