1992 is een vruchtbaar jaar. Mitsubishi lanceert dan de Lancer Evolution, Mazda komt met de derde generatie RX7 FD3S en Honda komt met de Type-R. De NSX is het eerste model van Honda die het Type-R sausje krijgt.
De Honda NSX is zoals eerder hierboven vermeld is, de allereerste Type-R van Honda. Wat maakt een Type-R een Type-R? Allereerst hebben de engineers van Honda nog eens duizenden extra uren in de Type-R gestoken. Vaste ingrediënten van de Type-R die ook 30 jaar na dato altijd aanwezig op Type-R. Even naar beneden scrollen en je leest, leert en ziet de vaste ingrediënten van alle Type-R’s van de afgelopen 30 jaar.
In 1995 krijgt de NSX Type-R gezelschap van de tweede Type-R. De Integra krijgt ook de Type-R behandeling van Honda. Het onderstel wijkt af van de reguliere Integra. Steekmaat 4×114,3 voor de pre-facelift Integra DC2 Type-R en 5×114,3 voor de gefacelifte variant. De non-Type-R’s hebben velgen die ook onder een Civic uit dat tijdperk passen, namelijk 4×100. De Integra Type-R is tevens de eerste Type-R die in Nederland te koop is. Met een ander neusje en een iets minder krachtige VTEC motor.
Eigenlijk hoort er maar 1 kleur op een Type-R. En dat is Championship White. En niet 1 of ander grijstint zoals op de Integra DB8 Type-R op de foto. Ja, ook de Integra voor gezinnen is ook geleverd als Type-R. De kleur Championship White is een dikke knipoog maar Honda’s winnende Formule 1 auto RA272.
In 1997 brengt Honda de eerste Civic Type-R op de markt. De B16B motor is afgeleid van de B18C motor van de Integra. Ook hier is een speciaal voor de Civic Type-R ontwikkelde onderstel aanwezig. Net als een lippenset voor en achter en een spoiler. Ja, spoilers horen op de Type-R
De eerste Type-R die buiten Japan wordt geproduceerd. Sterker nog, de Accord Type-R wordt niet eens geleverd in Japan. De Japanners krijgen de Torneo Euro-R. Gelukkig krijgen wij in Europa wel de Accord Type-R. Uiteraard met een aangepast onderstel, lippenset, Championship White als optie en een dikke spoiler.
De tweede generatie Civic Type-R en tevens ook de tweede Type-R die in Engeland gebouwd wordt. Wat net als bij de Accord ontbreken, zijn de voor Type-R zo karakteristieke rode kuipstoelen. Van 1992 tot 2006 zijn de rode kuipstoelen van de Japanse Type-R’s geleverd door Recaro. De Japanners hebben in eerste instantie de EP3 Type-R niet bij de Honda dealer kunnen terugvinden. Maar niet gevreesd, speciaal voor de Japanse markt hebben ze in Engeland de JDM uitvoering gebouwd. Met de sterkere K20A motor, LSD, Championship White en uiteraard de rode Recaro’s.
Net als de EP3 Type-R JDM krijgt de Integra DC5 Type-R de befaamde K20A motor. De Integra wordt gewoon in Japan gebouwd en wekt pure hooliganisme uit. Bijna 9000 toeren per minuut aan grijns op je gezicht. Alle Type-R ingrediënten zijn aanwezig.
Hey! Nog een keer de NSX! De klapkoplampen zijn door wet en regelgeving naar de geschiedenisboeken verplaatst. Vaste koplampen geven de NSX NA2 een moderne uitstraling. Met een gelimiteerde oplage van 140 stuks van de gefacelifte NSX Type-R is de auto onbetaalbaar geworden, of je moet ergens nog €400.000 zonder importkosten hebben liggen.
Kom morgen terug voor deel 2 van de Type-R geschiedenis