Toyota maakt in 2012 een comeback. Na jarenlang alleen Aygootjes, Yarissen , Prii en ander groen spul komt Toyota met de sportieve GT86. Naja, 200 pk’s die onder de 100 km/h aanvoelen als 150 tamme pk’s. Maar wel achterwielaandrijving, perfecte gewichtsverdeling en looks die zelfs een autoalfabeet hun nekken verdraaien als een GT86 langs rijdt.
De koplampen stralen gemeenheid uit. Als een hongerige tijger die naar een kudde bizons loert. Zo kijkt de GT86 uit zijn koplampen, maar dan loerend op de mooiste bochten. Zeker op bergwegen maakt het niet bijster veel uit of je 200 merries hebt of 300 hitsige mustangs. Wegligging en balans, dat zijn de kernwoorden voor een echte rijdersauto.
Bijna heeft Toyota de hardcore open dak rijders blij gemaakt. De cabrio versie van de GT86 is helaas bij een concept gebleven. En toch kan jij als cabriofan een open GT86 rijden. Je moet alleen wel een beetje omdenken en een Toyota MR2 kopen, of een Japanse Toyota MR-S. Dan kan je direct in het Japans bellen naar Gran Prix Engineering. Zij verkopen kant en klare GT86 voorkanten en achterkanten aan.
Normaliter ben ik geen fan van auto’s die koplampen stelen van andere modellen. Alhoewel een Skyline R33.4 of Silvia 14.5 wel gewoon gedoogd wordt door mij. Nu moet ik bekennen dat ik erg fan ben van de Toyota MR86! En als we toch bezig zijn, dan ook even een K20 achterin gooien. 😃