400R. Drie cijfers en 1 letters die veel mensen direct associëren met een ultra-exclusieve Nissan Skyline R33 die in een beperkte oplage van 44 stuks is gebouwd. Er is zelfs al een Skyline R33 R400 verkocht voor meer dan een miljoen euro!
En toch hoef je geen miljonair te zijn om een 400R te kunnen kopen. Vier generaties nieuwer dan de Skyline R33 400R herintroduceert Nissan de naam 400R. De Nissan Skyline V37 400R is ook in Europa verkocht. Als Infiniti Q50 3.0T hebben de Infiniti dealers in Nederland de auto uitgezwaaid in ruil voor minimaal 67.655 euro’s.
Toch klinkt de Nissan Skyline V37 400R een stuk stoerder dan Infiniti Q50 3.0T. 405 pk’s op de achterwielen zorgen ervoor dat de Skyline in 5,1 seconden op de 100 kilometer per uur zit. Met een leeggewicht van 1686 kilogram is de Skyline geen lichtgewicht. De VR30DDTT met twee turbo’s klinkt in verte zelfs Nissan GTR-achtig. Verander het uitlaatsysteem en je kan 90% van de JDM-fans foppen.
Een iconische naam in een modern en familie-jasje. En dat voor een relatief betaalbare prijs. Je moet alleen niet verwachten dat de Skyline V37 400R over 20 jaar ook de miljoen euro gaat aantikken qua verkoopprijs. En natuurlijk moet je niet verwachten dat je de Skyline V37 400R twintig jaar in bezit zal houden, want de elektronische stuurbekrachtiging is net zo afstandelijk als een pandabeer op Saturnus. Niet perse leuk voor de sportieve bestuurder.