Hoe lang is het geleden dat jij een Mazda 626 in station jasje hebt gezien? Ik hoor nu al hersenen kraken, piepen en kraken. Het antwoord zal bij de meeste niet vandaag zijn, ook niet vorige week of vorige maand. Bezoek een terminal in Amsterdam of Rotterdam die bezoek krijgt van autoboten die richting Afrika gaan, en je zal zeker wel een Mazda 626 zien, in welk jasje dan ook. Als vierdeurs Sedan, hatchback met 5 deuren of de stationwagon. Allemaal zijn ze geliefd in Afrika vanwege de betrouwbaarheid. Alleen roest zorgt ervoor dat de APK keurmeesters de Mazda 626’s afkeuren en hun tweede leven opzoeken in Afrika.
Welke Mazda 626 je niet zo snel op de boot richting Afrika zal zien gaan, is de Japanse Mazda Capella Wagon V-RX Sport. In Nederland kennen wij de 2.5 V6 motor genaamd KLZE wel van de prachtige Mazda MX-6 en de ronde Mazda 626 Xerxes. De Nederlandse KLZE blokken leveren 167 pk. Zoals altijd leveren de Japanse blokken meer pk’s dan de Europese evenknieën. In Japan rijden ze rond met 200 pk sterke 2.5 V6’s.
Niet dat de 200 pk’s optimaal benut worden in de Mazda Capella Wagon V-RX Sport. De viertraps, ja VIERTRAPS, automaat uit de jaren 90 is zoals een echte viertraps automaat betaamd. Het verneukt de 200 pk’s en je moet er bijna 9 seconden voor uittrekken om vanuit stilstand de 100 km/h aan te tikken. Gooi er een vijfbak in en je krijgt er een hoop rijplezier en een beetje snelheid voor terug.
Wie lekker anoniem wilt rondrijden, ruimte nodig heeft en een beetje leuk geluid wilt hebben, heeft een saaie en toch leuke anonieme auto aan de Capella Wagon V-RX Sport. Schroef er een turbo op zoals de Mazda Capella MPS Concept, en je vliegt de 280 pk voorbij. Kijk, dan begint het een leuke en oersaaie sleeper te worden.