Al twintig jaar bevinden wij ons niet meer in de jaren 90. De tijden van The Spice Girls, Backstreet Boys en Gabbermuziek op de radio zijn helaas voorbij. Tenzij het s’ochtends tijdens ‘Het foute uur’ of “Die Verrückte Stunden” is. Maar is de jaren 90 wel zo fout zoals sommigen beweren?
Wij spoelen even terug naar de jaren 90 met de onschuldige boy en girlbands in gedachten. Een tikkeltje stoer, maar zo op zijn tijd ook rustig en serieus. Dat klinkt als de coupes en coupe-achtigen uit de jaren 90. Bij vrijwel elke autodealer had in de jaren 90 wel een relatief betaalbare coupe voor de minder saaie Jan Modaal staan. Denk maar aan de Honda Prelude, Mazda MX-6, Mitsubishi Eclipse en de Toyota Celica.
Vandaag stap ik in de Toyota Celica. De Celica T23 om preciezer te zijn. Als een echte coupe betaamt, zie je bij het openen van de grote portieren een stijlloze raam. Instappen vraagt om bovengemiddelde aandacht van de bestuurder en passagier die de Celica willen betreden. De schuldigen zijn de Bride-stijl kuipstoelen en schroefset van BC Racing. De originele stoelen en veren liggen op zolder naast de kerstballen en kindertekeningen uit groep 3.
Eenmaal achter het stuur, word je stevig geknuffeld door de kuipstoelen. Een ijsbeer uitnodigen om mee te rijden is dus absoluut geen optie meer. Het zicht rondom blijft ondanks de kuipstoelen vrij goed. Zelfs de spoiler is niet storend in de binnenspiegel. Tijd om de weg op te gaan. Koppeling in en je realiseert je direct dat de sportieve sneakers een uitstekende keus is om met de Celica op stap te gaan. Een lompe bouwvakkersschoen zou te breed en, jawel, te lomp zijn om de koppeling lekker te kunnen bedienen. Het koppelingspedaal en de voetsteun zitten vrij dicht bij elkaar. Kwestie van gewenning, en kwestie van de juiste schoenen aantrekken.
Rijden in de Celica is net als rijden in een Aygo en Corolla. Het is simpel en doeltreffend. Je buurvrouw zonder al te brede heupen zal moeiteloos de Celica kunnen lenen en bij de Albert Heijn kunnen parkeren. Maar dan wel met een glimlach op haar gezicht. Bochten nemen is met de 225/40/18 Goodyear Eagle F1 banden en BC Racing schroefset verheven tot een leuke activiteit. Rustige 30 km/h bochten in de tweede versnelling mag je gerust met dubbele snelheid nemen.
Vergezelt met de aanwezige brom van de uitlaat vertegenwoordigt de Toyota Celica het bestaansrecht van de coupe. Rijplezier en een glimlach op je gezicht. Daar koop je een coupe voor. Daar koop je deze Toyota Celica voor.